آیین نامه غیر قانونی «انستیتو پاستور ایران» باطل شد

آیین نامه غیر قانونی «انستیتو پاستور ایران» باطل شد

به گزارش سقف شیبدار، هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای به ابطال بخشی از آیین نامه انتخاب روسای بخش ها و مدیران گروه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران صادر کرد.

سقف شیبدار در خبری نوشت: بر اساس گردشکار این پرونده، شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند 2 ماده 3 و تبصره 2 ذیل آن از آیین نامه انتخاب روسای بخش ها و مدیران گروه تحقیقاتی «انستیتو پاستور ایران» را خواستار شده است.

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

«آیین نامه انتخاب روسای بخش ها و مدیران گروه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران

ماده 3: شرایط داوطلبی (کاندیداتوری) در انتخابات

2 عدم محکومیت قطعی در هیات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه

تبصره 2: در صورت محکومیت در حد تذکر شفاهی، اخطار یا توبیخ کتبی تا 2 سال و در بقیه موارد تا 5 سال از زمان صدور حکم قطعی، ممنوعیت ثبت نام وجود دارد.»

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1403/1/28 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

اولاً بر اساس اصل بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز کند» و به موجب اصل سی و ششم قانون اساسی نیز: «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.»

بنابراین پیش بینی و تعیین مجازات های تکمیلی و تبعی و متعاقباً محرومیت از حقوق اجتماعی (موضوع مواد 23، 25 و 26 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392) از اختیارات مراجع صالح قضایی بوده و مقام اداری صلاحیتی پیرامون اعمال آن نسبت به اشخاص خاطی ندارد. ثانیاً معیار مقرر در جز (10) ذیل بند (ه) با عنوان «وظایف و اختیارات رییس موسسه» از ماده (4) آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/ 12/ 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «نصب و عزل اعضای هیات رییسه، اعضای حقیقی شوراهای موسسه، روسای دانشکده ها، پژوهشکده ها، آموزشکده ها، موسسات و واحدهای وابسته، و مدیران گروه های آموزشی و پژوهشی و مدیران ستادی موسسه» معیاری شخصی و موردی و ناظر بر مواردی است که صرفاً رییس موسسه می تواند آن را ملاک عمل برای شخص خود در انتخاب روسای بخش ها و مدیران گروه ها قرار دهد و اساساً وی در این خصوص صلاحیت ندارد تا به صورت کلّی و نوعی و به نحوی که حتی فراتر از دوره ریاست خویش باشد، قاعده گذاری نماید.

بنا به مراتب فوق، بند (2) ماده (3) و تبصره (2) ذیل آن از آیین نامه انتخاب روسای بخش ها و مدیران گروه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران که اشخاص دارای محکومیت قطعی در هیات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه را از داوطلبی در انتخابات منع نموده است، خارج از حدود اختیار مقام صادرکننده آن و مغایر با قوانین فوق الذکر است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

این رای بر اساس ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 10/2/1402) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

47236

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیین نامه غیر قانونی «انستیتو پاستور ایران» باطل شد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیین نامه غیر قانونی «انستیتو پاستور ایران» باطل شد"، کلیک کنید.