طرز تهیه جوانه گندم برای لاغری

پودر جوانه گندم دکتر بیز یک مکمل غذایی خوشمزه و با ارزش غذایی بسیار بالا می باشد. جوانه گندم دارای خواص کلاژن سازی است. همانطور که می دانیم، کلاژن نوعی بافت توری شکل در پوست است که می تواند آب را در درون خود نگه دارد و تا مادامیکه بدن بصورت طبیعی و در سنین جوانی، قادر به تولید آن است، چهره پُرتر، جوان و شاداب تر به نظر می رسد. استفاده از پودر جوانه گندم دکتر بیز می تواند خلاء عدم تولید کلاژن بر اثر افزایش سن و یا دلایل دیگر را برطرف نماید.

طرز تهیه جوانه گندم برای لاغری

به این صورت که روزانه یک یا دو ساشه از پودر جوانه گندم دکتر بیز را (حتماً بعد از میل نمودن وعده اصلی غذاییِ ناهار و شام) با ماست یا شیر لبنیاتی (ترجیحاً پُرچرب و بدون نگه دارنده) ترکیب نموده، به خوبی هم زده و میل نمایید. باید توجه داشته باشید که حجم گرفتن صورت با استفاده از این روش گیاهی، مستلزم صرف زمان حداقل 3 ماه است و اثرات بعد از حدود 60 روز بروز پیدا می کنند.

مصرف پودر جوانه گندم برای کل بدن  بسیار ساده است. اگر از دانه های جوانه گندم استفاده می کنید، می توانید حداقل نیم ساعت قبل از وعده های غذایی اصلی روزانه دو قاشق غذاخوری با آب فراوان مصرف کنید. این کار نوعی بالون را در داخل شکم شما ایجاد می کند و گرسنگی را تا حد زیادی کاهش می دهد و همچنین باعث می شود احساس سیری داشته باشید .

برخی از خواص جوانه گندم :

  • تنظیم متابولیسم
  • کمک به دفع چربی ها
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • تنظیم کننده مهم انتقال روده
  • کمک به تمیز نگه داشتن روده بزرگ
  • پاکسازی سایر اندام ها
  • مکمل برای رفع خستگی
  • کاهش قند خون

جوانه گندم چیست؟

بسیاری از مردم این دانه را بیش از هر چیز به خاطر روغن و اثرات مفید آن بر روی مو می شناسند، اما جوانه گندم دقیقاً چیست؟

جوانه گندم یکی از اجزای هسته گندم است. به عبارت ساده تر، جوانه گندم بخش اساسی دانه ای است که گیاه گندم از آن متولد شده و رشد می کند .

برای سال های متمادی دانه های گندم اساساً برای تولید آرد از طریق سنگ آسیاب استفاده می شد، اما در این روش، تمام سبوس و جوانه ها از بین می رفت. به این ترتیب آرد سفیدی به دست آمد که از مهم ترین اجزای آن محروم بود؛ بنابراین برای رفع این کمبود، اغلب ویتامین ها و مشتقات شیمیایی را به صورت مصنوعی اضافه می کردند، اما آرد به دست آمده اصلاً سالم نبود.

مدتی است که خوشبختانه رویکرد تغییر کرده و تمامی افراد به حفظ مواد مغذی جوانه گندم اهمیت می دهند. به همین علت امروزه علاوه بر مصرف گندم به شکل آرد، مصرف آن به شکل جوانه تازه گندم نیز بسیار رایج شده است.

طریقه مصرف سبوس برنج قهوه ای دکتر بیز  چگونه است؟  یک ساشه به صورت ناشتا به همراه یک لیوان شیر میل کنید

ترکیب و ارزش غذایی جوانه گندم

جوانه گندم از نظر مواد مغذی مفید برای نگهداری آن بسیار غنی است و شامل موارد زیر است :

  • اسیدهای آمینه
  • اسیدهای چرب
  • نمک های معدنی
  • ویتامین های گروه B
  • امگا 3
  • امگا 6

یک ماده به نام Otacosanol عملکرد فیزیکی و ذهنی را بهبود می بخشد و بر فعالیت غده هیپوفیز نیز تاثیر می گذارد .

به طور کلی در فرآیندهای تصفیه با هدف تولید آرد گندم (که در پاراگراف قبل ذکر شد)، جوانه حذف می شود؛ زیرا مواد مغذی و اسیدهای چرب موجود در آن ویژگی های ارگانولپتیک را به خطر می اندازد و محصول نهایی را به سرعت فاسد می کند.

از طرف دیگر در غلات کامل، تمام اجزای آن وجود دارد، به طوری که محصول بسیار غنی و مغذی باقی می ماند، همان طور که در واقع از زمان پیدایش آن بوده است.

علاوه بر این، با قراردادن دانه در تماس با آب، یک سری فرآیندهای آنزیمی در داخل آن فعال می شود که ذخایر مواد مغذی موجود در آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

به همین دلیل بهتر است جوانه گندم تازه و خشک نشده مصرف شود، زیرا جوانه گندم به دلیل داشتن فرایند کم آبی بسیار کمتر از اولی غنی و مغذی است.

خواص و فواید جوانه گندم

ویژگی های تغذیه ای جوانه گندم آن را به یک متحد واقعی برای سلامتی تبدیل می کند. به لطف وجود امگا 3 و امگا 6 که در برابر رادیکال های آزاد و سایر میکروارگانیسم ها که عامل اصلی بیماری های جدی هستند، از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است؛ بنابراین به شما امکان می دهد سیستم ایمنی بدن خود را نیز تقویت کنید . باز هم به دلیل وجود امگا 3 که سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد و نقش محافظتی بر روی سیستم گردش خون دارد. امگا 3 همچنین قادر است متابولیسم لیپید را دوباره متعادل کند و اثرات منفی اسیدهای چرب امگا 6 را خنثی کند.

زمانی که از جوانه گندم در رژیم غذایی استفاده کنید، یک راه عالی برای پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان را در برنامه غذایی خود گنجانده اید. مواد داخل آن در واقع قادر به مهار آنزیم هایی هستند که باعث عمل سرطانی سلول ها می شوند.

جوانه گندم، انرژی بدن را افزایش می دهد تا فرد دیرتر احساس خستگی کند. در واقع روی فرآیندهای بیوشیمیایی که اجازه انباشته شدن انرژی در بدن را می دهد، عمل می کند. از آنجایی که آنها عملکرد ورزشی را بهبود می بخشند، جوانه گندم و مشتقات آن در رژیم غذایی ورزشکاران بسیار توصیه می شود. جوانه گندم کمک بسیار زیادی به ورزشکاران می کند، همچنین در واقع دارای پروتیین بالایی است که در ارتقای سلامت عضلات و ترمیم بافت های آسیب دیده مفید است.

ویتامین های B موجود در جوانه گندم برای متابولیسم سلولی ضروری هستند؛ زیرا می توانند مواد مغذی را به انرژی برای سلول ها تبدیل کنند. این ویتامین همچنین در افزایش کارایی ذهنی، اندام های حسی، بینایی و رفلکس های سریع تاثیر مثبت دارد.

موارد منع مصرف

با وجود خواص جوانه گندم، مواردی وجود دارد که مصرف این ماده مغزی را ممنوع می کند. جوانه گندم محصولی است که می تواند فواید بی شماری را برای بدن ما به ارمغان بیاورد، اما دارای برخی موارد منع مصرف است. استفاده از آن در واقع برای مبتلایان به بیماری سلیاک و کسانی که از اختلالاتی مانند فشارخون بالا رنج می برند توصیه نمی شود.

همچنین رعایت حد اعتدال توصیه شده خوب است، زیرا مصرف بیش از حد ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. جوانه گندم در واقع یک ماده غذایی پرکالری است و مصرف زیاد آن به خصوص زمانی که نیاز به رژیم لاغری و کم کالری باشد، توصیه نمی شود.

آیا جوانه گندم برای زنان بارداری خوب است؟

جوانه گندم، انرژی بدن را افزایش می دهد تا فرد دیرتر احساس خستگی کند. در واقع روی فرآیندهای بیوشیمیایی که اجازه انباشته شدن انرژی در بدن را می دهد، عمل می کند. از آنجایی که آنها عملکرد ورزشی را بهبود می بخشند، جوانه گندم و مشتقات آن در رژیم غذایی ورزشکاران بسیار توصیه می شود. جوانه گندم کمک بسیار زیادی به ورزشکاران می کند، همچنین در واقع دارای پروتیین بالایی است که در ارتقای سلامت عضلات و ترمیم بافت های آسیب دیده مفید است.

موارد منع مصرف

با وجود خواص جوانه گندم، مواردی وجود دارد که مصرف این ماده مغزی را ممنوع می کند. جوانه گندم محصولی است که می تواند فواید بی شماری را برای بدن ما به ارمغان بیاورد، اما دارای برخی موارد منع مصرف است. استفاده از آن در واقع برای مبتلایان به بیماری سلیاک و کسانی که از اختلالاتی مانند فشارخون بالا رنج می برند توصیه نمی شود.

پودر جوانه گندم چیست و چگونه تولید می شود؟

پودر جوانه گندم حاصل فرآوری دانه های جوان شده (سبز شده) گندم است. جوان کردن دانه های گندم باعث فعال شدن آنزیم های زنده در آن ها می شود که باعث افزایش قابل توجه خواص غذایی آن ها می شود. برای تولید پودر جوانه گندم، دانه های جوان شده را خشک کرده و سپس آسیاب می کنند. پودر جوانه گندم را باید در ظروف بسته و خشک نگه دارید و از تماس با نور، حرارت و رطوبت جلوگیری کنید. برای مصرف سبوس چندغله ، می توانید آن را با آب، شیر، عسل، دسر، سالاد، سوپ و … مخلوط کنید.

خواص پودر جوانه گندم چیست؟

پودر جوانه گندم دارای مواد مغذی فراوانی است که برای سلامت کلی بدن مفید هستند. برخی از این مواد عبارتند از: پروتیین، فیبر، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین E، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، سلنیوم و …. برخی از خواص پودر جوانه گندم عبارتند از:

  • افزایش سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر بیماری ها
  • کاهش کلسترول خون و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • تقویت مغز و حافظه و بهبود عملکرد شناختی
  • تسکین التهابات و دردهای مفاصل
  • تنظیم قند خون و کنترل دیابت
  • تقویت پوست، مو، ناخن و بهبود زخم ها
  • تقویت استخوان ها و پیشگیری از استیوپروز
  • تعادل هورمون ها و بهبود علایم یایسگی
  • کاهش استرس و افسردگی و افزایش سطح سروتونین
  • افزایش انرژی و تحمل بدن در فعالیت های ورزشی

برای اثبات خواص پودر جوانه گندم، تحقیقات علمی زیادی انجام شده است. برای مثال، در یک مطالعه که در سال 2020 در مجله Nutrition and Metabolism منتشر شده است، نشان داده شده است که مصرف پودر جوانه گندم به مدت 12 هفته باعث کاهش قابل توجه کلسترول کل، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید خون شده است. در یک مطالعه دیگر که در سال 2019 در مجله Nutrients منتشر شده است، نشان داده شده است که مصرف پودر جوانه گندم به مدت 12 هفته باعث بهبود عملکرد شناختی در زنان 60 تا 70 ساله شده است. همچنین در یک مطالعه که در سال 2018 در مجله Journal of Medicinal Food منتشر شده است، نشان داده شده است که مصرف پودر جوانه گندم به مدت 8 هفته باعث کاهش التهابات و دردهای مفاصل در بیماران روماتویید آرتریت شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طرز تهیه جوانه گندم برای لاغری" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طرز تهیه جوانه گندم برای لاغری"، کلیک کنید.