بدون لباس فضانوردی برای بدن در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟

بدون لباس فضانوردی برای بدن در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟

قرار گرفتن در معرض فضا بدون لباس فضانوردی عواقب سریع و وخیمی را برای بدن انسان به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری سقف شیبدار، همواره پیش از سفرهای فضایی انواع و اقسام تمهیدات برای تضمین سلامت فضانوردان اندیشیده می‌شود، اما اگر انسان بدون لباس فضانوردی قدم در فضا بگذارد چه اتفاقی برای جسم او می‌افتد؟

هنگامی که انسان در معرض خلاء قرار می‌گیرد و لباس فضانوردی به تن ندارد، تقریباً بلافاصله چندین اتفاق خطرناک در بدن رخ می‌دهد. اول از همه، فقدان فشار اتمسفر در فضا منجر به پدیده‌ای به نام برون‌جوش (ebullism) می‌شود.

براساس این اصل، نقطه جوش مایعات با کاهش فشار کاهش می‌یابد. در نتیجه بزاق، خون و سایر مایعات بدن حباب ایجاد می‌کنند و باعث تورم شدید در بدن می‌شوند. پوست به اندازه کافی کشسان است، بنابراین در حالی که ممکن است فرد تا دو برابر اندازه طبیعی خود متورم شود احتمالاً انسان منفجر نمی‌شود.

دومین اثر عمده کمبود اکسیژن است. در فضا، هوای قابل تنفس وجود ندارد. یک فرد در عرض 15 ثانیه به دلیل هیپوکسی، که کمبود اکسیژن در مغز است، هوشیاری خود را از دست می‌دهد. پس از از دست دادن هوشیاری، زمان بقا به حدود یک دقیقه قبل از مرگ در اثر خفگی محدود می‌شود.

همچنین فضا بسیار سرد است، اما این امر بدین معنی نیست که بدن منجمد می‌شود. به طور طبیعی هوا و آب گرما را به سرعت از بدن دور می‌کنند. بدون وجود این دو عامل گرما در بدن می‌ماند بنابراین انسان فوراً یخ نمی‌زند. در عوض، تبخیر مایعات بدن باعث می‌شود قسمت‌هایی از بدن، به ویژه اطراف دهان و بینی، به سرعت سرد شوند. این مسئله می‌تواند منجر به علائمی شبیه سرمازدگی شود.

قرار گرفتن در معرض تابش نیز یک نگرانی جدی در فضا است. جو زمین تشعشعات مضر خورشید و پرتوهای کیهانی را فیلتر می‌کند اما در فضا انسان ناگهان در معرض سطوح بالایی از نور ماوراء بنفش و سایر اشکال تابش قرار می‌گیرد. این امر باعث سوختگی شدید و آسیب‌های طولانی مدت، مانند جهش ژنتیکی می‌شود که به طور بالقوه بیماری سرطان را در پی دارد.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بدون لباس فضانوردی برای بدن در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بدون لباس فضانوردی برای بدن در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟"، کلیک کنید.