زمان تعویض کمک فنر چه وقتی است؟

کمک فنر یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو که در واقع نقش مهمی در حرکت خودرو دارد و اگر زمانی دچار آسیب شود، به کلی عملکرد اتومبیل را مختل می‌کند. حال ممکن است برای افراد پرسش پیش بیاید که چه زمانی باید برای تعویض این قطعه ارزشمند اقدام کنند. کشیده شدن خودرو به یک سمت، تکان‌های شدید و چرخ‌های رقصنده از جمله علائمی است که نشان می‌دهد زمان تعویض کمک فنر فرا رسیده است. برای آشنایی با علائم بیشتر ادامه مقاله را بخوانید. 

توضیحاتی درباره کمک فنر خودرو

اگرچه روزانه ممکن است صدها ماشین در خیابان ببینیم اما سر در آوردن از ساز و کار یک خودرو نیازمند تحقیق درباره تک به تک اجزای آن است. برای پی بردن به چگونگی حرکت اتومبیل نیز باید بدانیم اصلا کمک فنر چیست‌. کمک فنر که به جاذب ضربه نیز شهرت دارد؛ قطعه‌ای در سیستم تعلیق خودرو است که بدنه و چرخ‌های ماشین را به یکدیگر متصل نگه می‌دارد. این قطعه اشکال مختلفی دارد که در نزدیکی هر چرخ تکان‌های خودرو را کنترل و روان می‌کند. این قطعه کوچک اما کلیدی از یک سو به شاسی ماشین و از سوی دیگر به سیستم تعلیق خودرو متصل است. 

هر کمک فنر یک پیستون با سوراخ‌های ریزی در انتها و یک میله فولادی است که در یک ظرف فلزی پر از روغن قرار می‌گیرد تا به صورت روان در راستای محوری که در درون مایع قرار دارد، حرکت کند. روغن موجود در کمک فنر انرژی جنبشی را جذب و به هوای آزاد انتقال می‌دهند. این ساز و کار در نهایت منجر می‌شود تا خودرو حرکتی روان داشته باشد.

انواع کمک فنر خودرو

کمک فنرها انواع مختلفی دارند که هرکدام آنها نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در ادامه نگاهی به انواع و کاربرد فنرها می‌اندازیم.

کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی

رایج‌ترین نوع کمک فنر، نوع هیدرولیکی یا روغنی آن است. این نوع کمک فنر یک سیلندر پر روغن و پیستون دارد. هنگامی که به پیستون مورد نظر نیرو وارد شود، روغن از سوراخ‌های پیستون خارج می‌شود. در این شرایط مقاومت در پیستون زیاد شده و در نتیجه سرعت آن کم می‌شود. نتیجه این ساز و کار کاهش نوسانات است.

کمک فنر هیدرواستاتیکی

نوع هیدرواستاتیکی کمک فنر دارای یک کیسه لاستیکی پرشده با گاز نیتروژن است‌. در واقع گاز نیتروژن باعث می‌شود که روغن در حال انتقال به بخش پایینی سیلندر هوا نگرفته و کف نکند‌. برای پیشگیری از ادغام روغن و نیتروژن نیز از کیسه لاستیکی استفاده می‌کنند‌.

کمک فنر تلسکوپی

در این کمک فنر پیستون‌هایی با اندازهای مختلف قرار دارد که روغن در آنها به عنوان یک سیال استفاده می‌شود. در حقیقت روغن از این سوراخ‌ها عبور می‌کند و هنگام باز شدن از سوراخ‌های کوچکتر روان می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود تا جذب ضربه در کمک فنر آسان شود. در واقع کمک فنر تلسکوپی باعث بهینه‌تر شدن جذب نوسانات می‌شود.

کمک فنر بادی-گازی

برخلاف سایر کمک فنرها، این کمک فنر سوراخ‌ ندارد و بدون درز هستند. در واقع به جای سیال روغن در این کمک فنرها گاز وجود دارد و دارای کمپرسور هوا هستند. سوپاپ‌های گاز در واقع وظیفه مدیریت هوا را برعهده دارند و حرارت را سریع‌تر انتقال می‌دهند. برای مثال کمک فنر گازی عقب تیبا KDS کوشاوران دوعددی از همین نوع است.

کمک فنر اهرمی

همانند نامی ‌که دارد، این نوع کمک فنر دارای یک اهرم برای انتقال نیرو به داخل است. تحریک این اهرم، پیستون را در سیلندر به سویی حرکت می‌دهد که روغن را به سمت دیگر منتقل کند. روغن در هر رفت و برگشت پیستون از سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف عبور می‌کند.

کمک فنر مغناطیسی یا قابل تنظیم

در این کمک فنرها سنسورهایی وجود دارد که ضریب میرایی کمک فنر را در شرایط متفاوت تغییر می‌دهد. این سنسورها هوشمند هستند و باعث می‌شوند تا خودرو نرمی خود را حفظ کند. کمک فنر مغناطیسی به صورت خودکار میزان نرمی و سفتی خودرو را تغییر می‌دهد.

چه زمانی کمک فنر را تعویض کنیم؟

تعویض کمک فنر وابسته به عوامل مختلفی است. در دستورالعمل‌های ایمنی معمولا توصیه می‌شود پس از طی مسافت هشتاد هزار کیلومتر کمک فنر را عوض کنند. البته نباید عوامل مختلف فرسایش کمک فنر مانند کیفیت خودرو، نوع رانندگی، کیفیت جاده و عوامل دیگر را فراموش کرد. عواملی که در پایین به آنها اشاره می‌کنیم، دلایل محکمی هستند که زمان تعویض کمک فنر را برای شما مشخص می‌کنند.

 کشیده شدن خودرو به یک سو

اگر اتوموبیل شما در هنگام رانندگی دائما به یک سمت کشیده می‌شود، این زنگ خطر را به صدا می‌آورد که کمک فنرها دچار مشکل شده‌اند.

عدم تعادل خودرو و لرزش زیاد

در واقع یکی از وظایف کمک فنر حفظ تعادل خودرو است. خراب شدن کمک فنر سبب می‌شود تا کنترل تعادل خودرو از دست راننده خارج شده و حتی در مواردی منجر به حادثه شود.

تکان‌های شدید خودرو

وقتی کمک فنر سالم باشد، خودرو به صورت معمولی حرکت می‌کند. هنگامی در ماشین تکان‌های شدید احساس کردید، باید گوش به زنگ باشد که کمک فنر دچار فرسایش شده است.

نشت کردن روغن از جانب کمک فنرها

نشتی روغن از کمک فنر یکی از دلایل اصلی خراب شدن آن است و نشان می‌دهد که این قطعه باید کاملا تعویض شود.

لاستیک‌های ساییده شده

ساییدگی لاستیک و پوسیده شدن آن نشانگر مشکل کمک فنرهاست و باید برای تعویض آنها اقدام کرد.

چرخ‌های رقصنده

هیچ‌وقت چرخ‌های یک خودرو نباید بی‌تعادل باشند و در هنگام عبور از موانع برقصند. در صورت بروز چنین مشکلی قطعا باید فکر تعویض کمک فنر باشید.

صداهای مشکوک در خودرو

گوش‌های حساس رانندگان باید با شنیدن صدای تقه در اتوموبیل تیزتر شوند. اگر هنگام عبور از موانع صدای تقه شنیدید، بی‌درنگ برای تعویض کمک فنر اقدام کنید.

کلام آخر

اگر در با علائمی مانند چرخ‌های رقصنده، لاستیک‌های ساییده شده، نشت کردن روغن از جانب کمک فنرها، لرزش خودرو مواجه هستید، باید کمک فنر ماشین خود را چک کنید و اگر زمان تعویض کمک فنر رسیده است برای جبران خسارت بیشتر نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. امیدوارم با خواندن این مقاله با علائم خرابی کمک فنر آشنا شده باشید. 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زمان تعویض کمک فنر چه وقتی است؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زمان تعویض کمک فنر چه وقتی است؟"، کلیک کنید.