شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم

رییس دو دوره سازمان تربیت بدنی و رییس سه دوره کمیته ملی المپیک از مهم‌ترین مشکلات ورزش ایران گفت و از وزارت ورزش و جوانان درخواست کرد که در دولت چهاردهم رویکرد خود را تغییر دهد.

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با سقف شیبدار، در خصوص مهم‌ترین مسائلی که در دوره جدید وزارت ورزش و جوانان با روی کار آمدن دولت چهاردهم باید مدنظر قرار گیرد، ‌اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله برای وزارت ورزش و جوانان فعالیت در بخش‌های مختلف به صورت برنامه‌محور است و اگر باز هم بدون برنامه و به صورت غیر منسجم پیش برویم با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

ورزشگاه‌ها و تجهیزات ورزشی کشور «پیر و فرسوده» شده است

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ورزش ایران این روزها با آن دست به گریبان است، پیری و فرسوده شدن ورزشگاه‌ها و تجهیزات ورزشی است، عنوان کرد: باید با اهتمام پیش‌رفت و در حوزه عمرانی شعارگونه عمل نکرد و در وهله اول به جای ایجاد ورزشگاه‌های بزرگ؛ به طور مثال ورزشگاه ۱۲۰ هزار نفری در جنوب تهران، ورزشگاه‌های موجود نظیر تختی، آزادی و…را که ورزشگاه‌های بسیار خوبی هستند و از امکانات مختلفی برخوردارند، به‌روزرسانی و نوسازی کرد و سال‌های طولانی از ظرفیت آن‌ها، بهره برد.

شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم

فدراسیون‌های ورزشی باید «مستقل» عمل کنند

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه مسئله مهم دیگر اینکه وزارت ورزش و جوانان باید اجازه دهد، فدراسیون‌های ورزشی مستقل عمل کنند، گفت: وزارت ورزش و جوانان در حوزه عزل و نصب روسای فدراسیون‌های ورزشی نباید دخالت کند، بلکه باید این اختیار و حق برای مجمع عمومی فدراسیون‌های ورزشی باقی بماند و فدراسیون‌های ورزش روی پای خود بایستند و وزارت ورزش و جوانان در این خصوص صرفا وظیفه نظارتی را بر عهده گیرد.

تحول در ورزش ایران منوط به «توسعه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش»

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ورزش کشور عدم توجه به مقوله «تربیت‌بدنی» در آموزش و پرورش است و شاه کلید توسعه ورزش ایران، توسعه تربیت‌بدنی در مدارس است، اظهار کرد: این مسئله به بزرگترین چالش ورزش ایران تبدیل شده و متاسفانه هیچ گونه تحولی در تربیت بدنی آموزش و پرورش طی سالیان اخیر رخ نداده است و تا زمانی که ورزش آموزش و پرورش رشد نکند، شاهد هیچ تحولی در ورزش ایران نخواهیم بود.  

وی افزود: باید تربیت‌بدنی در شورای عالی آموزش و پرورش به صورت ویژه دنبال شود و اگر مسئولان وزارت ورزش و جوانان از رییس جمهور حق یک درخواست داشته باشند، این درخواست باید توسعه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش باشد؛ تربیت‌بدنی صرفا به ورزش خلاصه نمی‌شود و معنای آن تربیت انسان از طریق ورزش است و از این طریق، هم از بعد انسانی و هم از بعد جسمانی شاهد رشد افراد جامعه خواهیم بود.

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم روزی در المپیک موفق باشیم و مدال‌های رنگارنگی در رشته‌های مختلف ورزش به دست آوریم باید بتوانیم تربیت بدنی در آموزش و پرورش را توسعه بخشیم، ‌خاطرنشان کرد: اگر به این مسئله حیاتی و مهم توجه نکنیم همانند سالیان گذشته صرفا شاهد نمایش و موفقیت تک ستاره‌ها در ورزش ایران خواهیم بود و در بین کشورهای توسعه یافته ورزش جایی نخواهیم داشت و بازنده خواهیم بود.

شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم

«اقتصاد ورزش» به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه باید بتوانیم بین ورزش و صنعت پیوند برقرار کنیم، گفت: نباید همانند برخی تیم‌ها که امروزه در ورزش و به ویژه فوتبال ایران، افراطی هزینه می‌کنند عمل کرد بلکه باید کنترل‌های لازم در این خصوص مدنظر قرار گیرد و شاهد حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در ورزش باشیم و اقتصاد ورزش به صورت ویژه توسعه یابد و از پایه و اساس روند فعلی تصحیح شود.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این مسئله، ورزش در کشور عمومی خواهد شد و اقشار مختلف اعم از بانوان، ‌کودکان و… به ورزش روی خواهند آورد.

با ۲ ساعت ورزش در مدارس راه به جایی نمی‌بریم!

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک با بیان اینکه باید ورزش در مدارس به صورت همگانی دنبال شود، عنوان کرد: در صورتی که دانش‌آموزان به صورت پیوسته در مدارس ورزش کنند، به طور حتم مشکلات کم‌تحرکی و فقر حرکتی در سنین بالا کاهش خواهد یافت، بنابراین نه به صورت ۲ ساعت در هفته بلکه به صورت منظم و پیوسته باید شاهد ورزش کردن دانش‌آموزان در مدارس باشیم.

هاشمی‌طبا افزود: تا زمانی که دانش‌آموزان در مدارس شبیه قوطی کبریت کنار یکدیگر بنشینند و صرفا ۲ ساعت در هفته ورزش کنند راه به جایی نخواهیم برد؛ توسعه ورزش در کشور نیازمند نگاه ویژه ارگان‌های مختلف نظیر آموزش و پرورش، شهرداری و…است و به طور حتم وزارت ورزش و جوانان به تنهایی موفق نخواهد شد.

استفاده از متخصصان ورزشی در دستورکار قرار گیرد

وی با اشاره به اینکه استفاده از متخصصان ورزشی، افراد مجرب و نخبه باید در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد، اظهار کرد: نباید شاهد حضور افرادی در ورزش باشیم که شناختی از ورزش ایران ندارند، ‌ نباید از افراد غیرمتخصص که بیرون ورزش هستند و اشرافی نسبت به ورزش کشور ندارند استفاده کرد.

پایان خبر سقف شیبدار 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم"، کلیک کنید.