علائم شایع حاملگی در روزهای اول

هفته اول بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته از حاملگی

هفته اول بارداری در واقع از زمان لقاح اسپرم و تخمک شروع می‌شود. اما ازآنجایی‌که زمان دقیق تخمک‌گذاری و لقاح مشخص نیست، پزشک اولین روز آخرین پریود را به عنوان اولین روز بارداری در نظر می‌گیرد. در هفته اول حاملگی هنوز جنین تشکیل نشده است و ظاهر بدن مادر تغییری نکرده است. بنابراین علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه هنوز بروز نمی کند مگر در تعداد کمی از زنان باردار.

هفته اول بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می‌شود. پزشک برای محاسبه زمان زایمان بارداری را از این روز تعیین می‌کند. شما در واقع در هفته اول حاملگی باردار نیستید؛ اما در این مطلب در مورد هفته اول بعد از لقاح صحبت کرده و علائم و مشخصات بعد از بارداری را ذکر می‌کنیم. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم هفته اول چیست؟ چگونه می‌توان متوجه بارداری شد؟ وضعیت جنین در این هفته چگونه است؟ چه تغییراتی در بدن شما اتفاق میفتد؟ آیا به اقدامات پزشکی و آزمایش‌هایی مانند عکس سونوگرافی هفته اول بارداری نیاز است؟ چه کارهایی را باید در این هفته انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید دوری کنید؟

علائم شایع حاملگی در روزهای اول

هفته اول بارداری چگونه است؟

زمانی که برای تعیین هفته بارداری به متخصص زنان مراجعه می‌کنید، پزشک در مورد تاریخ آخرین پریود از شما سوال می‌کند. اولین هفته بارداری از تاریخ اولین روز آخرین پریود شما مشخص می‌شود. در واقع شما در این تاریخ باردار نبوده و احتمالا دو هفته بعد از این تاریخ (حتی بیشتر) باردار شده‌اید. ازآنجایی‌که شما از تاریخ دقیق تخمک‌گذاری و لقاح اطلاع ندارید، این تاریخ به‌عنوان اولین هفته حاملگی تعیین می‌شود تا تاریخ آزمایش‌ها و زایمان مشخص شود. طبق تاریخ اولین روز پریود پزشک تقویم بارداری را برای شما تهیه می‌کند.

زمانی که تخمدان یک تخمک را آزاد می‌کند، در صورت داشتن رابطه جنسی لقاح با اسپرم صورت می‌گیرد. زمان تخمک‌گذاری معمولا حدود ۱۴ روز بعد از شروع چرخه قاعدگی است. بعد از لقاح تخمک و اسپرم باید لانه‌گزینی انجام شود. لانه‌گزینی ۶ یا ۷ روز بعد از لقاح شروع شده و در این وضعیت تخمک به دیواره رحم می‌چسبد. گاهی در زمان لانه‌گزینی عروق خونی دیواره رحم آسیب دیده و مقدار کمی خونریزی و گرفتگی ایجاد می‌شود.

متن انگلیسی:

«Most people have no pregnancy symptoms at week ۱, while others may experience very early pregnancy symptoms such as fatigue, breast tenderness, and mild cramping within the first ۵-۶ days after intercourse.»

ترجمه متن:

«بیشتر خانم‌ها در هفته‌ی اول بارداری علامتی ندارند، در حالیکه برخی ممکن است علائم اولیه‌ی بارداری مثل خستگی، حساسیت پستان‌ها و انقباضات خفیف را در ۵-۶ روز اول بعد از سکس حس کنند.»

به نقل از medicalnewstoday

علائم هفته اول بارداری چیست؟ (ریزترین علائم بارداری در هفته اول)

درصورتی‌که قصد بارداری دارید و بعد از رابطه جنسی احتمال می‌دهید در هفته اول حاملگی هستید، باید برای تشخیص و بررسی علائم به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید.

معمولا علائم بارداری در هفته اول مشابه علائم بارداری در ماه اول است. علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اولین علامت بارداری عقب افتادن زمان پریود است. شما ممکن است در روزهای اول این علائم اولیه بارداری را تجربه کنید.

  • گرفتگی خفیف در شکم (درد تخمدان در هفته اول بارداری)، لگن یا کمر درد در هفته اول بارداری
  • خونریزی خفیف (مربوط به لانه‌گزینی و خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری)
  • حالت تهوع در هفته اول بارداری همراه یا بدون استفراغ
  • تغییرات سینه در هفته اول بارداری مانند تورم یا سوزن‌سوزن‌شدن
  • تکرر ادرار در هفته اول بارداری (احتمال اینکه رنگ ادرار در هفته اول بارداری تغییر کند کم است)
  • سردرد
  • افزایش دمای بدن
  • باد شکم در هفته اول بارداری و نفخ
  • خستگی و بی خوابی در هفته های اول بارداری
  • تحریک‌پذیری یا نوسانات خلقی
  • هوس غذایی یا تنفر غذایی
  • قوی‌شدن حس بویایی
  • طعم فلز در دهان
  • جوش صورت در هفته اول بارداری از علائم روزهای اول بارداری متداول نیست اما ممکن است بروز کند.
  • برخی ترشحات علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح می‌تواند باشد

علائم بارداری دوقلو در هفته اول کمی شدیدتر از بارداری تک قلویی است و تجربه هفته اول بارداری برای این افراد کمی سخت‌تر از تک قلوهاست.

شناخت علائم اولیه‌ بارداری

اولین نشانه ‌های بارداری ممکن است چند هفتۀ اول پس از بارور شدن تخمک مشاهده شود. این علایم می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت باشد و یا حتی اصلاً متوجه هیچ علامتی نشوید. توجه داشته باشید که اینها تنها نشانه‌ای برای بارداری در نظر گرفته می‌شوند و به طور قطع نمی‌توانند تأییدی برای مادر شدن باشند. برخی از این‌ موارد که در بسیاری از زنان باردار مشاهده می‌شود و می‌تواند نشان‌دهندۀ حاملگی باشد در زیر آمده است:

تأخیر در پریود

عقب افتادن عادت ماهانه یکی از اولین نشانه های حاملگی خانم‌هایی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید یا خیلی بهتر است اگر برای انجام آزمایش خون به پزشکتان مراجعه کنید. چنانچه سیکل قاعدگی‌تان نامنظم است این علامت نمی‌تواند به طور قطع به شما بگوید که باردار شده‌اید.

حساسیت بافت سینه و ورم پستان

یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی حساس شدن و تورم پستان‌هاست. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیرۀ اطراف نوک پستان‌ باشد و ناشی از افزایش سطح هورمون‌ها، جریان خون و احتباس مایعات است. این تغییرات پستان را برای تغذیۀ نوزاد پس از تولد آماده می‌کند. پس از گذشت چند هفته از زمان شروع بارداری، بدن زنان با تغییرات هورمونی سازگاری پیدا کرده و درد و حساسیت پستان‌ها فروکش می‌کنند.

تهوع بارداری

تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ که در هر زمانی از شبانه روز رخ می‌دهد نیز یکی از دلایل و علایم بارداری در ماه اول است. لازم به ذکر این این نکته است که احساس ناخوشایند تهوع و استفراغ در تمام مادران باردار به یک شدت نیست و در برخی زنان یک تا دو ماه پس از حاملگی شروع می‌شود و برخی نیز هرگز آن را تجربه نمی‌کنند. در حالی که علت دقیق تهوع مشخص نیست، اما احتمالاً هورمون‌ها موجب آن می‌شوند.

لکه‌بینی یا خونریزی

خونریزی خفیف یا لکه‌بینی در مورد همهٔ خانم‌های باردار رخ نمی‌دهد. با این حال لکه بینی جزئی ممکن است یکی از اولین علایم بارداری باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم رسیده و خود را به آن می‌چسباند. یعنی حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح؛ برای اینکه اطلاعات کاملی در مورد این اتفاق داشته باشید، می‌توانید مطلب ما در مورد لانه گزینی جنین را مطالعه کنید.

تکرر ادرار

افزایش و تکرر ادرار یکی از علایم بارداری است که اغلب از حدود هفتۀ ششم بارداری آغاز می‌شود. افزایش حجم ادرار به دنبال افزایش حجم و مقدار خون در این دوران علت تکرر ادرار است. کلیه ها آب اضافی را که به مثانه می رسند به شکل ادرار دفع می کنند.

خستگی

داشتن حس خستگی شدید نیز یکی از نشانه های بارداری است که در این دوران، به ویژه در سه ماهۀ اول بسیار شایع و ممکن است در اواخر این دوران نیز تکرار شود. هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که چه چیزی باعث احساس خستگی و خواب آلودگی در سه ماهۀ اول بارداری می‌شود. با این حال، افزایش سریع و چشمگیر در سطح هورمون پروژسترون در اوایل حاملگی ممکن است علت خستگی شدید زنان باردار باشد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی و اسپاسم عضلات و ماهیچه‌ها مثل شکم‌درد یا گرفتگی ماهیچه‌های پا در یک یا هر دو طرف هم یکی از علائم دوران بارداری است. در طول سه ماهۀ اول، گرفتگی عضلات اغلب بخاطر تغییرات طبیعی ناشی از رشد جنین است و به شکل احساس کشش در یک یا هر دو طرف شکم توصیف می‌شود. اگرچه این نشانه به عنوان علامتی برای تشخیص زودهنگام بارداری در نظر گرفته نمی‌شود، اما در بسیاری از زنان باردار دیده می‌شود و یک بخش طبیعی از بارداری است.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علائم شایع حاملگی در روزهای اول" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علائم شایع حاملگی در روزهای اول"، کلیک کنید.