کرار؛ زره پوش ایرانی در میدان نبرد!

به گزارش خبرگزاری سقف شیبدار، تانک کرار بر اساس ویژگی های سه تانک برتر تی-90 روسی، ام1 آبرامز آمریکایی و چلنجر 2 بریتانیایی ساخته شده است. تانک کرار از موتوری جدید با ساختار بهینه شده استفاده می کند که توانی بین 1000 تا 1200 اسب بخار از آن انتظار می رود. این احتمال وجود دارد که موتور این تانک از سوی روسیه تامین و پشتیبانی شود. (تانک تی-72 ایرانی از 840 اسب بخار قدرت استفاده می کند). همچنین احتمال استفاده از موتور دیزل ملی با قدرت 1300 اسب بخار هم وجود دارد که چندی پیش خط تولید آن افتتاح شد.

براساس گزارش همشهری آنلاین، پس از منتفی شدن خرید تانک T90 روسیه در سال 2015، طراحی جدی برای تولید کرار آغاز شد. این تانک با توپ 125میلی متری استاندارد تی72 مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمین محسوب می شود و می تواند طیفی متنوع و گسترده از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند. تانک های سفارش داده شده توسط نیروی زمینی سپاه مجهز به تیربار فرماندهی NSVT با کالیبر 12/7م م کنترل از راه دور است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال و به سمت اهداف موردنظر تیراندازی کند، همچنین این تانک مجهز به تیربار 7/62م م PKT هم محور با توپ اصلی است.

کرار؛ زره پوش ایرانی در میدان نبرد!

سلاح اصلی این تانک همان یک قبضه توپ بدون خان 125 میلی متری است که در دهه 1960 برای تانک تی-64 طراحی شده و از آن زمان تاکنون تمام تانک های تی-64، تی-72، تی-80 و تی-90 و همچنین برخی از تانک های کشورهای دیگر هم از آن استفاده می کنند. امکان شلیک موشک ضدتانک هدایت شونده آتی-11 اسنیپر (9ام119) هم از همین توپ وجود دارد که برد آن 100 متر تا 6 کیلومتر و قدرت نفوذ آن در زره معادل 950 میلی متر فولاد ورقه ای است و امکان استفاده از آن علیه بالگرد هم وجود دارد. البته با توجه به قیمت بسیار بالای این موشک فقط واحدهای ویژه آن را در خشاب تانک خود حمل می کنند.
تی-90 مثل تانک های دیگر روسی از تی-64 به بعد از گلوله گذار اتوماتیک استفاده می کند و خدمه آن سه نفر (راننده، فرمانده و توپچی) است. گلوله گذار اتوماتیک این تانک 22 گلوله را در حالت آماده آتش دارد و گلوله گذاری آن 5 تا 8 ثانیه طول می کشد.

این تانک همچنین هم مجهز به سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی، توانایی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب بوده و قابلیت استتار در مقابل سلاح های ضد زره را دارا است. به گفته مقام های وزارت دفاع ایران این تانک حتی در برخی موارد پیشرفته تر از تانک روسی تی 90 است اما به صورت کلی شباهت هایی هم با تانک T90-MS دارد. در تابستان گذشته نشریه «نشنال اینترست»، گفته بود به نظر می رسد تانک کرار شباهت های زیادی به تانک روسی تی-90 دارد. تانک تی-90 ام اس روسیه در کنار شماری از تولیدات قدرت های نظامی پیشرفته مانند تانک لیوپارد آلمان، چلنجر بریتانیا، آبرامز ام1ای2 آمریکا و یا بلک پنتر کره جنوبی، از بهترین تانک های موجود در جهان به شمار می رود.

شناسنامه کرار

نوع: تانک اصلی میدان نبرد
تولید: ایران
خدمت: 1395 – اکنون
تاریخچه تولید
سازنده: صنایع زرهی بنی هاشم
تعداد ساخته شده: 800
وزن: 51 تن
طول: 9٫5 متر (با احتساب لوله توپ)، 7 متر (طول بدنه)
عرض: 3٫7 متر
ارتفاع : 2٫3 متر
خدمه: 3 نفر
سرنشینان: فرمانده، راننده، توپچی

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کرار؛ زره پوش ایرانی در میدان نبرد!" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کرار؛ زره پوش ایرانی در میدان نبرد!"، کلیک کنید.