بازیگران اصلی بازار سینما – سقف شیبدار
در بازار تولید و پخش سینما یکسری عوامل کلیدی در موفقیت یک فیلم نقش دارند که ابتدا ممکن است فقط نام فیلمساز، بازیگران یا حتی تبلیغات گسترده به ذهن آید، اما باید حضور عوامل دیگری را هم در یک موفقیت یا ناکامی دخیل دانست که اگرچه شاید خیلی در ویترین نباشند اما می توانند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند.
امیرحسین علم الهدی – کارشناس سینمایی – در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار سقف شیبدار قرار داده، به جایگاه سینمای صنعتی در ایران و ساختار آن نگاهی متفاوت داشته و از چند شخص و سازمان به عنوان بازیگران اصلی بازار سینما نام برده است.
او در یادداشت خود که جدولی هم به آن پیوست شده، نوشته است:
«کمپانی یا همان نگاه ساختاری متمرکز در سینما از تولید تا نمایش فیلم (تولید، پخش و سینماداری) حلقه مفقوده “صنعت سینما” در ایران است. سینمایی که به اسم صنعت از آن یاد می شود ولی همچنان در وضعیت شبه صنعتی آن هم با نگاه محدود است. فروش یک هزار و 200 میلیارد تومانی در سال 1402 با این که فروش خوبی به نسبت سالیان گذشته است اما اگر بخواهیم با نگاهی به سینمای جهان بنگریم، یعنی حدود 20 میلیون دلار. این در حالی است که کشور امارات عربی متحده سینمای خود را با رقمی نزدیک به 250 میلیون دلار بیشتر در حوزه خدمات تعریف می کند تا مفهومی به نام فرهنگ خود!
مُحسنات تولید داخلی بر کسی پوشیده نیست و به قول بهرام بیضایی که جایی گفته است، «ما آن چه که هستیم تولید می کنیم»، امیدوارم این گفته او شامل فرهنگ غنی ایرانیان و تولیدات سینمایی خود نباشد و بی شک نمی توان آنچه که هستیم را در تولیدات سینمایی خود ارزیابی نماییم!
اما غرض از ارایه این جدول پیوست، ضرورت توجه به صنعتی شدن سینما است که قطعا بدون کارِ تیمی و تبدیل به کمپانی شدن فعالان سینما از “صنعت” خبری نیست و به نوعی در حال برگزاری یک “سینما بازار یا به نوعی جمعه بازار هستیم” و نه “صنعت سینما “!
بازیگران اصلی سینمای ایران در 30 سینمای برتر کشور (با استناد به گزارش فروش سال 1402 سینمای ایران، اعلام شده توسط سینماشهر) احصا شده است که در این گردش 55 درصدی کل سینمای ایران، علی سرتیپی (تهیه کننده، سینمادار و پخش کننده) و شرکایش و سپس حوزه هنری و محسن خباز (سینمادار) و شرکایش و شهرداری تهران خودنمایی می کنند.
مابقی سینماهای این لیست هم بصورت (تک نفره) مدیریت می شوند. البته دفتر پخش علی سرتیپی به نام «فیلمیران» و پخش «بهمن سبز» حوزه هنری بازوهای کمکی این بازیگران هستند اما بی شک نقطه قدرت علی سرتیپی فارغ از این خودنمایی در اقتصاد سینمای ایران، پلتفرم فیلم نت است که می تواند نفش بسزایی در یکه تازی این فعال سینمایی در (صنعت تصویر ایران و نه تنها صنعت نداشته سینمای ایران) داشته باشد.
تا این جای کار علی سرتیپی توانسته است شبه کمپانی موفقی را بصورت غیر متمرکز راه بیاندازد (کمپانی ساختاری متمرکز دارد)، اما این بازار نیاز به دو سه کمپانی یا شبه کمپانی دیگر دارد. پس منظر می مانیم هرچند خیلی دیر شده است.
بازیگران بازار سینما | فروش (ریال) | درصد از فروش کل کشور | تعداد مخاطب | درصد از مخاطب کل کشور | درصد از مخاطب کل کشور |
---|---|---|---|---|---|
علی سرتیپی | 1,840,000,000,000 | 14,885 | 3,453,333 | 12,5 | 4 سینما (کورش، ایران مال، لوتوس و شکوفه) |
حوزه هنری | 1,408,000,000,000 | 11,602 | 3,058,747 | 10,5 | 7سینما (آزادی تهران، هویزه و آفریقا مشهد، ساحل و چارباغ اصفهان، سپهر ساری، سپیدرود رشت) |
محسن خباز | 779,000,000,000 | 6,283 | 1,541,381 | 5 | 4سینما (شهر آفتاب، شیرازمال و گلستان در شسراز، شمیران سنتر در تهران) |
شهرداری تهران | 320,000,000,000 | 2,828 | 726,786 | 2,5 | 2 سینما (ملت و راگا در تهران) |
جمع کل(بازیگران اصلی) | 4,347,000,000,000 | 35,590 | 8,780,247 | 30,5 | 17 سینما |
جمع کل 30 سینمای برتر کشور | 6,833,692,361,000 | 55,415 | 13,852,885 | 48 | 30 سینما |
جمع کل کشور | 12,410,733,131,407 | 100 | 28,569,858 | 100 | 277 سینما |
توضیحات ضروری:
1) 30 سینمای اصلی تهران در فروش کل کشور کمی بیشتر از 55 درصد و در تعداد تماشاگر 48 درصد سهم کل کشور را در اختیار دارند.
2) 17 سینمای بازیگران اصلی کمی بیشتر از 35 درصد از فروش کل سینمای ایران و 30.5 درصد از کل تماشاگران را در اختیار دارند.
3) حوزه هنری به دلیل تعداد بالای سینماهای در اختیار در سراسر کشور، حدود 25 درصد از فروش کل کشور را در اختیار دارد و بازیگر اصلی سینمای ایران در حوزه پخش و سینماداری است.
4) علی سرتیپی با شراکت گروه صنعتی گلرنگ و محمدرضا صابری (سینمادار و سخنگوی فعلی انجمن سینماداران) و فیلمیران توانسته است نقش مهم و موثری در این بازیگری داشته باشد.
5) محسن خباز با شرکای ناشناخته خود در مجموعه سینماهای شهر آفتاب توانسته است رده سوم این جدول را از آن خود کند.
6) با پیوستن مجموعه سینمایی باغ کتاب، شهرداری تهران می تواند سهم خود را به 5 تا 6 درصد برساند.
7) بازیگران اصلی سینما در جدول بالا نشان دهنده ضرورت توجه به همگرایی بین تهیه کننده ها، پخش کننده ها و سینماداران هستند. (تشکیل کمپانی و بهم پیوستگی زنجیره تولید، توزیع و نمایش سینمای ایران)
سینمای 27 میلیون نفری 1402 رویایی شد؟
سینما در چه سالی 80 میلیون تماشاگر داشت؟
پایان خبر سقف شیبدار
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بازیگران اصلی بازار سینما – سقف شیبدار" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بازیگران اصلی بازار سینما – سقف شیبدار"، کلیک کنید.