لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته های ارتقای اساتید/ محور های 10 گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا

استعلاجی تاکید کرد؛

لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته های ارتقای اساتید محور های 10 گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا

استاد تمام گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) با تاکید بر عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته های ارتقای اساتید، محور های 10 گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری سقف شیبدار، نخستین نشست سراسری مدیران گروه و اعضای هییت علمی جغرافیا با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، میثم چگین، رییس دانشکدگان فرهنگ و تمدن و کارگروه کشوری جغرافیا، علیرضا استعلاجی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا لادن مقدم، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، مدیران گروه و اعضای هییت علمی جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری و استاد تمام گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) در این نشست گفت: به طور قطع رویکردی که سیستم دانشگاه آزاد اسلامی با ارایه سند تحول و تعالی به منظور اصلاح ساختار در راستای توسعه و پیشرفت همگام با تحولات روزافزون جهان صنعتی در پیش گرفته، در طول تاریخ دانشگاه وجود نداشته و تمام مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با اعتقاد و با جدیت در نیل به این اهداف گام برخواهیم داشت.

استعلاجی با ارزیابی اهمیت رشته جغرافیا در مراکز علمی روز جهان افزود: جغرافیا علم دانش سرزمینی، علم بررسی و تحلیل ویژگی های مکانی، علم بررسی و تفسیر رابطه بین انسان و محیط و ارایه راهکار های کاربردی برای بازساخت سکونتگاه ها با تاکید بر قابلیت، شناخت تنگنا ها و اقتصاد سیاسی حاکم بر جامعه و جهان است؛ مضاف بر اینکه جغرافیا مفهوم کاربردی دیگری را نیز دربرمی گیرد و آن مدیریت خردمندانه بر فضا و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: دیرزمانی طول نخواهد کشید که شاهد تغییر و تحولات اساسی و بزرگی در همه ابعاد نظام آموزشی، پژوهشی، کاربری اراضی، جابجایی جمعیت، نیاز ها مسکن، نیاز های اشتغال خواهیم شد.

معاون پژوهش و فناوری و استاد تمام گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) عنوان کرد: دو سوم کشور پهناور ایران را خشکی فرا گرفته و دیرزمانی طول نخواهد کشید که تمام این موارد براساس مدیریت خردمندانه بر فناوری اطلاعات تبدیل به مزارع خورشیدی خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری و استاد تمام گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) مطرح کرد: نظام آموزشی ما و بسیاری از مکان هایی که در حال حاضر در دانشگاه ها برای امر آموزش مورد بهره برداری قرار می گیرند به زودی با این رویکرد تغییر کاربری خواهند داد.

تشریح محورهای 10گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا

استعلاجی مطرح کرد: متاسفانه ساختار وضع موجود نشان دهنده آن است که در این تغییر فرآیند در کشور ما بسیار آهسته در حال حرکت است و آن پویایی مورد نظر را شاهد نیستیم، از این رو در چارچوب رویکرد آینده پژوهی باید مدیریت اجرایی به مدیریت منابع تغییر و توسعه یابد.

وی در همین رابطه تاکید کرد: این موضوع حتی در ابعاد مذهبی هم اتفاق خواهد افتاد، نوری که از مکتب امام حسین علیه السلام ساطع شده، کل جهان را فراخواهد گرفت و به طور قطع در فرآیند این مسیر شاهد موکب هایی نوظهور و حملات بیولوژیکی و مباحثی از این قبیل خواهیم شد؛ اما نویدی که خداوند متعال داده، اتفاق خواهد افتاد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی اظهار کرد: برای خروج از ساختار وضع موجود در کوتاه مدت با توجه به کارگروه های آنلاین برگزار شده و تلاش های چندین ماهه با همکاری شورای مرکزی موارد در 10 محور جمع بندی و تدوین شد.

استعلاجی این موارد را اینگونه برشمرد: نخست، تدوین سرفصل رشته تحصیل گری و حکمرانی روستایی، دوم، ارایه مدل جدید در ساماندهی هییت علمی در قالب تجمیع، جابجایی یا انجام طرح پژوهشی مورد نیاز برای کاهش ساعت موظفی، سوم، ساماندهی و ایجاد مراکز تحقیقات در راستای درآمدزایی مانند مرکز تحقیقات ملی فناوری و جغرافیایی کشور (که در صورت راه اندازی این مرکز در واحد پردیس شاهد رقابت با مهندسین مشاور کشور و سایر ارگان ها در بحث مالیات و معافیت مالیاتی بیمه خواهیم بود)، چهارم، با توجه به برداشته شدن ترک تشریفات برای مراکز تحقیقات از سوی سازمان بازرسی، رویکرد ایجاد مراکزی چون مرکز تحقیقات گردشگری، سنتر مکانی، مرکز تحقیقات نوآوری، سرای نوآوری، مرکز تحقیقات ژیوپولیتیکی، مرکز تحقیقات سواحل، پنجم ایجاد سرای نوآوری علوم جغرافیا و فضایی، ششم، بازنگری در سرفصل ها به منظور کاربردی کردن این رشته با نیاز های ارگان ها، مهندسین مشاور و نظام مهندسی، هفتم بهره گیری از ظرفیت رشته های میان رشته ای (در حالی که در ایران چهار گرایش فعال وجود دارد؛ اما در خارج کشور تا نود گرایش از این رشته تدریس می شود)، هشتم، ایجاد رشته های جدید از جمله آمایش و امنیت دفاعی و رشته های کاربردی از این قبیل، نهم، آموزش های کوتاه مدت و مهارتی متناسب با نیاز ارگان ها و سازما ن های دولتی و خصوصی و دهم تشکیل کمیته ساماندهی و نظارت بر مجلات، مقالات، پایان نامه ها و رساله ها.

وی همچنین درباره تشکیل شورای نظارت بر مراحل تدوین رساله های دوره دکتری افزود: دفاع متمرکز با وجود چالش هایی که داشت در حال حاضر به عنوان یکی از شاخصه های هویتی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح است و برای رفع چالش های موجود در کارگروه برگزار شده پیشنهاد شد با رویکرد پهنه بندی کشور، واحد های سراسر کشور در 6 پهنه تقسیم بندی و ارزیابی هر پهنه برعهده شورای متشکل از استادان متخصص با نظارت شورای مرکزی صورت گیرد که در صورت تایید، این الگو می تواند به عنوان یک الگوی کاربردی برای سایر گروه ها نیز مطرح شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی با اشاره به شرح وظایف کمیته های منتخب سازمان مرکزی اظهار کرد: به نیابت از مدیران گروه و اعضای هییت علمی جغرافیای سراسر کشور از رییس دانشگاه آزاد اسلامی تقاضا می شود امکان عضویت یک نفر از استادان این کارگروه به نمایندگی در کمیته های منتخب ارتقای اساتید در سازمان مرکزی مهیا شود، همچنین تدبیری اندیشه شود تا بتوانیم از دانش و تجربه استادان ممتاز و برجسته که به کسوت بازنشستگی نایل می شوند در قالب اعضای هییت علمی وابسته بهره ببریم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته های ارتقای اساتید/ محور های 10 گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته های ارتقای اساتید/ محور های 10 گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا"، کلیک کنید.