کشاورزان آیش زرد را به آیش سبز تبدیل کنند

کشاورزان آیش زرد را به آیش سبز تبدیل کنند

سقف شیبدار/زنجان کارشناس کشاورزی جهادکشاورزی استان زنجان گفت: با کشت محصولات و حبوبات دیمی، افزایش بهره‌وری در واحد سطح و همچنین حفظ و صیانت از خاک نیز محقق می‌شود.

مهدی رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار سقف شیبدار با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته با تولید بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم، رکورد تولید این محصول راهبردی در استان شکسته شد، اظهار کرد: توصیه اکیدمان به کشاورزان دیم کار این است که بعد از گندم در زمان آیش از سایر محصولات دیم جهت کاشت استفاده کنند. 

وی با اشاره به اینکه یک زمانی در کاشت‌های دیم و تناوب، مشکل داشتیم و کشاورز بعد از برداشت گندم و جو نمی‌دانست چه کاری بهتر است، ادامه داد: محصولاتی مثل گلرنگ دیم و کاملینا، نخود علوفه‌ای و نخود دیم، می‌توانند در تناوب محصولات دیم مثل گندم وجو عمل کنند. 

کارشناس کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه کشاورزان باید آیش زرد را تبدیل به آیش سبز کنند، اظهار کرد: حتما از کارشناسان جهادکشاورزی در این رابطه مشورت گرفته شود، توصیه می‌کنیم عمده‌کاران کلرنگ بکارند، علاوه بر افزایش درآمدزایی این محصول خرید تضمنی دارد.

وی با اشاره به اینکه کاشت گلرنگ خاص و پیچیده نیست و نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاومت خوبی دارد، اذعان کرد: در ارقام دیگر این محصول گل نیز به فروش می‌رود اما نکته مهم این است کشت در زمان آیش طبق برآوردهای علمی باعث افزایش ۲۰ درصدی  کشت محصول بعدی یعنی گندم و جو خواهد شد. 

رضاپور با اشاره به اینکه طبق اعلام مدیران ارشد این سازمان تاکنون همزمان با فصل کشت پاییزه بیش از ۱۷ هزار تن کود شیمیایی در بین کشاورزان استان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر شکستن میزان تولید، امسال بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم نیز از کشاورزان خریداری شد.

به گزارش سقف شیبدار، سال زراعی گذشته بیش از ۳۱۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیرکشت گندم رفت و از این میزان، ۱۸ هزار هکتار به صورت کشت آبی و ۳۰۰ هزار هکتار به صورت کشت دیمی است.  

با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، این اراضی زیر کشت محصولات مختلف از جمله گندم، جو، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و نباتات رفته و حمایت‌های ویژه نیز از کشاورزان در زمینه بیمه، تامین بذر و نهاده‌ها و سایر اقدامات ترویجی از کشاورزان انجام می‌شود.

پایان خبر سقف شیبدار

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کشاورزان آیش زرد را به آیش سبز تبدیل کنند" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کشاورزان آیش زرد را به آیش سبز تبدیل کنند"، کلیک کنید.